ניתוח אף בהרדמה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

מלאו את הטופס ונציג חוזר אליכם עם ההטבות הכי שוות!


ניתוח אף בהרדמהניתוח אף הוא ניתוח שכולל הרדמה. בחלק מהמקרים ההרדמה תהיה מקומית ואילו בחלק מהמקרים יהיה צורך בהרדמה כללית. סוג ההרדמה הנדרש לביצוע הניתוח ייקבע על ידי הרופא המנתח בהתאם לגורמים שונים. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

כיצד מתבצע ניתוח אף בהרדמה?

ניתוח אף בהרדמה מתבצע על ידי רופא מנתח שמומחה לניתוחי אף. הרופא המנתח הוא זה שיקבע את סוג ההרדמה הנדרשת לביצוע הניתוח בהתאם לפרמטרים כמו העדפת המטופל, מצבו הרפואי, סוג ההליך שמתבצע, מורכבות ההליך ועוד. כל שלב בניתוח מותאם לרצונו של המטופל. 

לביצוע ניתוח אף יש לקחת בחשבון את תכונות הפנים ואת עור האף שכן במהלך הניתוח משנים את העצם, הסחוס והעור ויש לבחון את השינוי הנדרש. בניתוח המנתח יבצע חתך חיצוני בבסיס האף בין הנחיריים ודרכו יקבל גישה לעצמות ולסחוס. במהלך הניתוח ניתן להגדיל או להצר את עצם האף, להסיר רקמה מחלק אחר בגוף או להשתמש במילוי סינתטי ועוד. בתום הניתוח המנתח ימקם סד שיתמוך בצורה החדשה של האף. לעתים יש צורך בתחבושות שיספקו תמיכה נוספת. 

הרדמה מקומית

אחת מהאפשרויות לביצוע ניתוח אף היא בהרדמה מקומית. הרדמה מקומית היא הרדמה בה מאלחשים ומטשטשים אזור ספציפי בגוף והמטופל נשאר ער. כלומר, על ידי הרדמה מקומית ניתן להפחית את התחושה באזור בו יתבצע הניתוח ולהפחית את הכאבים אך יש לקחת בחשבון שהמנותח נשאר ער ומודע להתרחשות במהלך הניתוח. כמובן שבניתוח אף בהרדמה מקומית האזור שיורדם יהיה אזור האף והפנים. 

הרדמה מקומית מתבצעת על ידי חומרים שונים כמו אופיאטים, מורפינים ועוד. חומרים אלה מנתקים את תאי העצב באזור המנותח וכך המטופלים לא מרגישים כאב בזמן ההרדמה. בתום הניתוח ההרדמה המקומית תפוג בהדרגה עד שתאי העצה יחזרו לפעילות מלאה באזור המורדם. 

 

הרדמה כללית

האפשרות השנייה לביצוע ניתוח אף היא בהרדמה כללית. הרדמה כללית היא הרדמה שמתבצעת על מנת לגרום למטופל לאבד הכרה. כאשר מבצעים הרדמה כללית המטופל למעשה נרדם ולא מרגיש או מודע לדבר שקורה בגופו. על ידי הרדמה כללית המטופל למעשה לא מרגיש שהוא באמצע הליך כירורגי. לאחר הרדמה כללית השרירים הופכים לרפויים והמנותחים שוקעים בשינה עמוקה. 

על מנת לבצע הרדמה כללית חשוב מאוד שיהיה רופא מרדים מומחה נוכח בחדר הניתוח מלבד לרופא המנתח. הרופא המרדים אחראי על ניטור הפרמטרים החיוניים בהם דופק, סטורציה ולחץ דם. 

קראו עוד: ניתוח אף ללא הרדמה כללית

כיצד נקבעת סוג ההרדמה?

כפי שציינו, סוג ההרדמה בה יתבצע ניתוח אף בהרדמה ייקבע על ידי הרופא המנתח. ההחלטה האם לבצע ניתוח בהרדמה מקומית או כללית תתבצע תוך דיאלוג עם המטופל. כמו כן הרופא המנתח ייקח בחשבון פרמטרים שונים כמו מצב בריאותי, אורך הניתוח, מורכבות הניתוח, העדפתו של הרופא ועוד. יש לקחת בחשבון שלכל אחת משיטות ההרדמה יש יתרונות וחסרונות שיש לקחת בחשבון לפני ההחלטה על סוג ההרדמה. 

 

מה היתרונות של ניתוח אף בהרדמה מקומית?

לניתוח באף בהרדמה מקומית יש מספר יתרונות בולטים. קודם כל, על ידי הרדמה מקומית ניתן לבצע את הניתוח כך שהמטופל לא יחוש כאבים כללים. עם זאת, לעומת ניתוח בהרדמה כללית, עם הרדמה מקומית הסיכונים פוחתים באופן משמעותי. הרדמה כללית היא הרדמה שכוללת מספר סיבוכים שונים בהם הקאות, סחרחורות, כאבי שרירים, טשטוש וכאבים בגרון כתוצאה מצינור ההנשמה. כמו כן עלולים להיות סיבוכים נוספים כמו הפרעות בקצב הלב, נזק לקנה הנשימה, פגיעה בשיניים, הפרעה בתפקוד מערכת השתן ועוד, אך מדובר על סיבוכים נפוצים פחות. 

לעומת הסיכונים הרבים הכלולים בהרדמה כללית, הרדמה מקומית כוללת פחות סיבוכים. בהרדמה מקומית המטופל נשאר ער ויכול לנשום בעצמו ולכן אין צורך להכניס צינור הנשמה למערכת הנשימה. על ידי כך כל הסיבוכים האפשריים הקשורים לכך יורדים. כמו כן, צינור הנשמה עלול להסתיר לרופא המנתח את הפנים במהלך הניתוח וכאשר אין בו צורך הפנים של המנותח יהיו חשופים לאורך כל הניתוח ויאפשרו למנתח להתנהל בצורה מדויקת ומקצועית. 

מה היתרונות של ניתוח אף בהרדמה כללית?

ניתוח אף בהרדמה כללית כולל גם הוא מספר יתרונות. בהרדמה כללית המטופל ישן ולא חש בשום שלב את ההתרחשות של ההליך הכירורגי. לעומת הרדמה מקומית בה המטופל ער ויכול לדבר, לזוז, להגיב ולהרגיש דברים מסוימים, בהרדמה כללית המטופל לא יזוז ולא יפריע בכלל להתנהלות של הניתוח. כמו כן, ישנם מקרים בהם מבצעים הרדמה מקומית וההרדמה עלולה לאבד את ההשפעה שלה באמצע הניתוח. בעקבות כך, המטופל עלול להרגיש כאבים במהלך הניתוח מה שיגרום לו להגיב בהתאם ולהפריע למהלך הניתוח. במצב כזה ניתן להעלות את מינון חומר ההרדמה אך התהליך עלול להפריע למהלך הניתוח. מסיבה זו, מנתחים רבים בוחרים לבצע ניתוח אף בהרדמה כללית מאחר שהמטופל ישן שינה עמוקה, לא מרגיש כלום, לא יכול להפריע למהלך הניתוח, ניתן להעלות את מינון ההרדמה בקלות בלי להפריע למהלך הניתוח וסף הלחץ של המנתח יורד. 

סוגי הרדמה בניתוחי אףניתוחי אף, למרות פשטותם לכאורה, נחשבים לטיפולים לא קלים מבחינה כירורגית. על מנת לבצע ניתוח מסוג זה בצורה טובה על הרופא להיות בעל ניסיון רב ומקצועיות מרובה. חלק חשוב מהמקצועיות של הרופא באה לידי ביטוי גם בתחום ההרדמה.

שלא בדומה לחלק מהניתוחים האחרים, כאן לרופא יש השפעה מהותית על השאלה תחת איזה סוג של הרדמה יבוצע הניתוח. דבר זה קורה משום שטיפול אסתטי נפוץ זה יכול להתבצע תחת הרדמה כללית, תחת הרדמה מקומית או תחת שילוב של השתיים.

מדוע נדרשת הרדמה?

הרדמה נדרשת על מנת למנוע מהמטופל המנותח לחוש כאב ואי נוחות הכרוכים, מטבע הדברים, בכל פעולה שהיא כירורגית בעיקרה. תשובה זו נכונה, כמובן, אולם להרדמה יש כמה מטרות נוספות: בנוסף למניעת כאב, מטרה חשובה של ההרדמה הינה מניעה של זיכרונות לא נעימים שיצרבו בזיכרון של המטופל.

מטרה נוספת היא יצירת סביבת עבודה נוחה עבור הרופא המנתח. בעיני חלק מהמנתחים הפלסטיים, האופציה של הרדמה מלאה היא המועדפת שכן היא מונעת מהם הסחות דעת שנובעות מהתנהגות לא צפויה של המטופל בשעת הניתוח.

הרדמה מסייעת להפחתת חרדה בימים ובשעות שלפני הניתוח וכמובן גם בשעה שהוא מתבצע הלכה למעשה. יש לציין שבין שאר הפרמטרים – רמת החרדה תסייע לרופא להחליט מתי תידרש הרדמה כללית ומתי תידרש הרדמה מקומית בלבד.

הסיבה האחרונה שנזכיר היא הרפיית שרירים. בשעה שהמטופל שרוי תחת חומרים מאלחשים או מרדימים חווה גופו רפיון שרירים. רפיון זה אומנם מהותי במיוחד בביצוע ניתוחים עמוקים, הכוללים מעבר דרך רקמות שריר, אולם יש לו משמעות גם בניתוח באף.

באיזו הרדמה בוחרים?

בניתוח פלסטי באף ניתן לבחור או בהרדמה כללית או בהרדמה מקומית, שמשמעותה העיקרית היא שהמטופל נשאר במצב של מודעות. הבחירה בסוג ההרדמה, דהיינו מקומית או כללית, היא פונקציה של כמה גורמים המשולבים אלה באלה.

  • הגורם הראשון הינו מצבו הנפשי של המטופל. כאשר מדובר על מטופלים חרדים מאוד, לחוצים וחסרי מנוחה, האפשרות להסתפק בהרדמה מקומית לרוב איננה קיימת.
  • הגורם השני הינו מצבו הכללי של המטופל, מבחינה בריאותית. שימוש בתרופות מסוימות, רגישויות ומאפייני בריאות נוספים ישפיעו על ההחלטה באיזו הרדמה יעשה שימוש.
  • גורם שלישי שישפיע על הבחירה בין שני סוגי ההרדמה יהיה מורכבות הפעולה הכירורגית. ככל שמדובר על פעולה מורכבת יותר, כך גדל הסיכוי שתועדף הרדמה כללית.
  • גורם רביעי שיילקח בחשבון הינו העדפת הרופא המטפל. ישנם רופאים שנוטים להעדיף לקיים את הניתוח תחת הרדמה מקומית מתוך אמונה שכך הגישה למקום המנותח קלה יותר. לעומתם, אחרים מעדיפים את ההרדמה הכללית שמאפשרת את ביצוע הניתוח ללא הפרעות או התנהגויות בלתי צפויות מצד המנותח.

חשוב לציין שהרופאים המקצועיים יהיו קשובים גם להעדפת המטופל והם יכולים לשתף אותו בהחלטה.

מתעוררים ליום חדש

לפני סיום נציין שכאשר מדובר על ניתוח שמבוצע בהרדמה כללית נדרשת מלבד נוכחותו של המנתח גם נוכחותו של רופא מרדים. נוכחות זו נדרשת בשל העובדה שהרדמה כללית נחשבת למצב הטומן בחובו סכנה מסוימת למטופל. לכן, במקרים כאלה מחובר המנותח למכשירים המנטרים את מצבו בכל עת.

לאחר סיום הניתוח ולאחר ההתאוששות מההרדמה, צפויים למנותח מספר ימים של התאוששות המלווים בשימוש בתרופות להפחתת כאב. אולם הבשורות הטובות הן שהרוב המוחלט של המטופלים מדווחים שאחרי ככלות הכל, אי הנוחות הייתה זניחה ביחס לתוצאות שהתקבלו.

ראו גם:
ניתוח אף דרך קופות החולים

 

074-7695546

מבצעים מטורפים מבית

מלאו את הטופס ונציג פרופורציה חוזר אליכם עם ההטבות הכי שוות!