הנחיות להתאוששות והחלמה לאחר ניתוח אף

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם האפשרי!

מלאו את הטופס ונציג חוזר אליכם עם ההטבות הכי שוות!

החלמה מניתוח אףניתוח אף הוא הליך פולשני, הכרוך בסיבוכים אפשריים ותקופת החלמה ארוכה למדי. למרות שברוב המקרים התוצאות מספקות ומשביעות רצון, יש לחשוב על הקשיים הזמניים הכרוכים בתקופת ההחלמה.

תופעות הלוואי הלולות להתבטא בקשי נשימה, בצקת ונפיחות מקומית, שינויים במצבי הרוח, שטפי דם וכאבים. רוב תופעות הלוואי הן וברות חלוף כעבןר מספר ימים.

הפתרון לבעיית הכאבים שמטרידה רבים מן המטופלים הוא על ידי לקיחת תרופות משככות כאבים (כדוגמת אקמול או אופטלגין). יש לקחת בחשבון כי תקופת החלמה לאחר ניתוח אף הינה אינדיבידואלית לכל אדם ומטופל, על פי סף הכאב אותו הוא יכול לסבול, מצב עור הפנים, מצב בריאותי ומהלך הניתוח אשר הוכתב על ידי ניסיונו של הרופא.

ניתוחי אף: חשוב להבין את הסיבוכים האפשריים

רוב ניתוחי האף מבוצעים ממניעים קוסמטיים, למרות שחלקם מבוצעים גם למטרות רפואיות ולפתרון בעיות מבניות שונות. ניתוחי האף נעשים לאחר התלבטויות רבות של המטופלים בנוגע לבחירת המנתח, סוג הניתוח וסביר להניח כי גם לגבי עלותו.

לפני הניתוח, על הרופא להסביר למטופל את הסיבוכים ותופעות הלוואי האפשריים שעלולים להתרחש, ולאשרר את הבנתו. בשיחה זו, ימליץ כבר הרופא וייתן טיפים נוספים לגבי תקופת ההחלמה, לאחר השחרור מהאשפוז. ברוב המקרים, הרופא ממליץ על החלמה לאחר ניתוח אף של שבוע, בהתאם להיקף הניתוח והסיבוכים שהתגלו. פגישת מעקב נקבעת עם הרופא לאחר כשבוע לשם הורדת הסד.

מהיציאה מבית החולים ועד פגישת המעקב: זה מה שמצפה לכם בתקופת החלמה לאחר ניתוח אף

הימים הראשונים של הניתוח עלולים להיות הקשים ביותר ולכלול קשיי נשימה, שינויים במצבי הרוח, כאבים, נפיחות ושטפי דם. המטופל יתקשה לנשום דרך האף, אשר יהיה נפוח ובעל קרישי דם רבים, כתוצאה מהניתוח. ההמלצה היא לשכב ולהתהלך עם ראש מורם וזקוף עד כמה שאפשר.

מצב זה ישתפר רק לאחר שהנפיחות והבצקות ירדו, לפעמים גם לאחר מספר שבועות. אין לקנח את האף עד כחודש מיום הניתוח, או לנסות לנקות את קרישי הדם. פעולה זו צריכה להיעשות בביקור אצל הרופא. שטפי הדם והנפיחות מתעצמים ונראים בשיאם ביום השני והשלישי מהניתוח. תופעה זו הינה טבעית וצפויה, כתוצאה מתגובת הרקמות לניתוח. נפיחות זו תחלוף כבר לאחר שבוע, למרות שבאזור האף עלולה להישאר נפיחות מסוימת.

פעמים רבות, גם לאחר הורדת הגבס, נפיחות קלה יכולה להיראות עד כמספר חודשים מיום הניתוח. נפיחות ובצקות קלות לא יפריעו למראה הפנים התקין, ולא תהיה כל בעיה למטופל להתמודד עם פעילויות חברתיות.

החלמה לאחר ניתוח אף ודרכי התמודדות

ההתמודדות עם תקופת החלמה לאחר ניתוח אף הארוכה יחסית, חייבת להתחיל עוד לפני הניתוח עצמו. על המטופל להכין את עצמו לתרחיש זה, ואף לתרחיש קיצוני יותר. היבטים אישיים משפיעים על תקופת ההחלמה, כמו למשל סוג העור. ככל שהעור של המטופל יהיה עבה יותר, כך הנפיחות עלולה להיות ממושכת יותר. אולם בעלי עור דק עלולים לסבול מאקנה ופצעונים המופיעים בסביבות האף ועליו.

בנוסף, מצב הפנים, הנפיחות ושטפי הדם ייראו ביתר קיצוניות מהיום השני לניתוח. פעמים רבות, מצב זה המופיע בפתאומיות מפחיד מטופלים רבים, אשר חוששים לגורל הניתוח. אולם הכנה מקדימה למצב זה עשויה להוריד מהחששות ולהקל על מצב רוחם של המטופלים.

טיפול והתמודדות עם ניתוח אףניתוח אף כרוך בחתכים המבוצעים בתוך האף. במקרים מסוימים, מתבצע חתך קטן ברקמה בין הנחיריים. כל החתכים, הפנימיים והחיצוניים, נסגרים עם תפרים מתמוססים. הסחוס באף, ולעיתים קרובות גם העצמות, נחצבות, מעוצבות וממוקמות מדש.

האף נחבש בסד פלסטיק על החלק החיצוני. מטרת הסד היא להחזיק את הסחוס והעצם בתפקידם החדש בזמן ההחלמה. בנוסף, הוא מסייע להפחית את הנפיחות ומגן על האף החדש.

מאמר זה נכתב על מנת לצייד את המטופל בהוראות טיפול באף החדש ודרכים להתמודדות. הוא יענה על שאלות הריפוי ככל שתהליך ההחלמה מתקדם.

הצעדים בהם מומלץ לנקות

צורת שינה אידיאלית – מומלץ לישון בעיקר על הגב. שינה על הצד תגרום לאף להתנפח ולהיסגר כלפי מטה ולצד. שינה על הגב עם ראש מורם מעט היא הדרך היעילה ביותר לטיפול באף המנותח במשך שבוע לאחר הניתוח.

שקיות קרח – יש להניח שקיות קרח על פני הסד ועל העיניים לפני השינה, ובמשך היום הראשון לאחר הניתוח. כך ניתן למנוע שטפי דם בעיניים, להפחית את נפיחות האף והפנים, ולגרום לתחושה נוחה יותר.

תופעות לוואי – האף יתמלא במעט ליחה ודם ביום הראשון או השני לאחר הניתוח. תופעת לוואי זו נורמאלית. הרופא מצייד את המטופל בכרית תחבושת המיועדת להצבה מתחת לאף על מנת לספוג את הטפטוף. יש להחליף את התחבושת במידת הצורך. בביקור המעקב במרפאה, ינוקה האף.

התמודדות עם הניתוח במהלך השבוע הראשון

  • ניתן להתהלך ללא הגבלה
  • אין לקנח את האף
  • מומלץ להימנע מריצה או תרגילים אירוביים
  • אין להרים חפצים כבדים, וגם לא ילדים
  • אין להתכופף קדימה עם הראש למטה
  • אין לבצע כל פעולה מאומצת
  • פעילות מינית צריכה להיות מוגבלת
  • בכל שאלה אחרת, מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי סוג פעילות חריגה.

הרכבת משקפיים לאחר ניתוח אף

הרופא יצייד את המטופל בהנחיות להתמודדות בכל הנוגע להרכבת משקפיים לאחר ניתוח האף. יש להצטייד בסוג קל ולא להרכיב עדשות מגע במשך יומיים לאחר הניתוח. עם הסרת הסד, יש להגביל את זמן הרכבת המשקפיים ולהקפיד על זוג קל.

אין לחבוש משקפיים בעלות מסגרת פלסטיק אשר מחליקה על החלק העליון של האף. אם המשקפיים בעלות רפידות אף קטנות, יש להתייעץ עם האופטומטריסט לשם התקנת כריות גדולות ורכות יותר. ניתן לצפות לכאב מסוים בצידי האף לאחר חבישת המשקפיים במשך זמן מה. זה נורמאלי. כאב זה עשוי להימשך כשלושה עד ארבעה חודשים. כאשר האף מתרכך, יש להסיר את המשקפיים למשך שעה או מספר שעות.

נהיגה – יש להימנע מנהיגה במשך יממה לאחר הניתוח. הגוף נמצא תחת השפעת התרופות שניתנו במהלך הניתוח ואין זה בטוח לנהוג. כעבור יממה, ניתן לנהוג במידה מוגבלת.

תזונה – ניתן לאכול תזונה רגילה לאחר הניתוח. המטופל עשוי לגלות כי הוא חווה מעט קשיים בעת בליעת מזון מוצק כאשר האף סתום. חוש הריח עלול להיפגע מעט במהלך השבוע הראשון, אך ישוב בקרוב למצב טוב יותר מבעבר. יש לשתות נוזלים רבים כדי לסייע לגוף להתאושש מההרדמה והניתוח.

טיפול תרופתי

המטופל יקבל תרופה נגד כאבים לשימוש רק בעת הצורך. אין ליטול יותר מידי משככי כאבים ויש להקפיד שלא לעבור את הכמות המותרת. משככי כאבים מכילים סם קל ועלולים לגרום לסחרחורת או אפילו בחילה. ההמלצה הרפואית היא ליטול אחד או שני כדורי איבופרופן של 200 מ"ג אחת לארבע עד שש שעות על מנת לשלוט בכאבים.

במקרים מסוימים, ובהתאם למורכבות ניתוח האף, ירשום הרופא כדורי אנטיביוטיקה. במקרים אלו, יש לצרוך את הכדורים בהתאם להנחיות. הם חשובים לשם תקינות הריפוי, ויש להשלים את כל החפיסה עד תומה. לעיתים יקבל המטופל דקסמטזון לצריכה במשך שבוע. תרופה זו מסייעת להפחתת הנפיחות ומקלה על אי הנוחות. יש לצרוך תרופה זו בדיוק לפי ההוראות. מומלץ לצרוך מולטי ויטמין במהלך חודש לאחר הניתוח.

 

074-7695546

מבצעים מטורפים מבית

מלאו את הטופס ונציג פרופורציה חוזר אליכם עם ההטבות הכי שוות!